Sława!

Mamy zaszczyt zaprosić na IV edycję Rarpa – rarożnej gry fabularnej osadzonej w realiach wczesnego średniowiecza. Odbędzie się ona w dniach 13-15 maja (piątek-niedziela) w Bogucicach koło Pińczowa (woj. Świętokrzyskie). Ze względu na zmianę miejsca odbywania się imprezy postanowiliśmy zmienić fabułę i nie kontynuować tej z poprzednich edycji. W tym roku przedstawiciele różnych osad zbiorą się na wiecu aby radzić o zagrożeniu, które zawisło nad opolami.

W tym roku zrezygnowaliśmy ze składki na jedzenie. Każdy przywozi dla siebie podstawowych produktów – kaszy, jajek, mięsa, warzyw. Jako organizatorzy zagwarantujemy „luksusowe” towary zgodne z charakterystyką poszczególnych osad, z których przybywają przedstawiciele na wiec. W związku z tym prosimy o nie przywożenie (a przynajmniej nie w dużych ilościach) produktów takich jak miód, produkty mleczne, wino… Ubarwi to grę - pozwoli na handel wymienny i zróżnicowanie kuchni poszczególnych obozowisk. Prosimy o wyznaczenie maksymalnie jednej osoby na drużynę, która będzie posługiwała się aparatem fotograficznym. Informujemy, że na miejscu będzie możliwość postrzelania z łuku – zabieramy słomianego chochoła.

Miejsce i dojazd

Linia Kolejowa do Buska-zdroju została zawieszona, choć tory są to ani do Pińczowa ani do Buska-zdroju pociągiem nie ma dojazdu.

Można dojechać pociągiem do miejscowości Jędrzejów który znajduje się ponad 20km od Pińczowa ( w linii prostej). Najłatwiej jest dojechać busem do Pińczowa lub Buska-zdroju i tam się przesiąść, lub jechać busem który jedzie np. do Buska-Zdroju ale przez Pińczów.
Przystanek na którym należy wysiąść nazywa się Bogucice czasem nazywa się Bogucice II, III, lub IV. Wszystkie warianty są w tej samej miejscowości tylko w różnych miejscach. Najbliższy miejsca imprezy to Bogucice II. Jednak nie ma właściwie znaczenia na którym się wysiądzie (najczęściej będzie to po prostu Bogucice i jest to przystanek w centrum wsi).

Mapa dojazdu

Poniższa mapka miejsce odbywania się Rarpa . Aby tam dotrzeć należy wysiąść w centrum Bogucic Pierwszych i kierować się na Bogucice Drugie. Po czym rozpoznać centrum wsi? Jest to zwykłe skrzyżowanie przy którym znajdują się 2 sklepy i szkoła. Jadąc z Pińczowa na Buska-Zdroju należy skręcić na skrzyżowaniu w lewo. Jadąc od miejscowości Gacki należy jechać prosto.


Wyświetl większą mapę

Rozkład jazdy z Pińczowa do Bogucic, w formacie .doc, jest dostępny tutaj: rozkład jazdy z Pińczowa do Bogucic

Założenia fabularne:

Ze względu na narastające zagrożenie ze strony potężnego sąsiada - czeskiego kniazia, który zapuszcza się coraz głębiej na te ziemie przedstawiciele okolicznych opoli zbierają się na wiec, w miejscu, gdzie gromadzili się ich ojcowie i dziadowie, aby radzić o wyprawie na wroga. W miejsce położone nieopodal gontyny powoli schodzą się mieszkańcy z różnych stron. Obozują niedaleko siebie, jednak każde opole trzyma się w pewnej odległości od innych. A ponieważ przybywają z różnych stron, przywożą dobra, w które szczególnie obfituje ich ziemia, aby wymieniać się, pochwalić, a także złożyć Bogom ofiarę. Wiec jest nie tylko okazją do radzenia o wojnie (lub jej zaniechaniu), ale także rozstrzygania sporów, handlu lub nauczenia się czegoś nowego od innych przybyłych. Można próbować swoich sił w pojedynkach nie tylko bronią, ale też słowem i pieśnią, dowieść swych umiejętności.
Podczas wiecu przedstawiciele opoli muszą zdecydować, czy wyruszyć na wyprawę, czy układać się z wrogiem, a kto wie, może uradzą coś zupełnie innego lub waśnie między nimi będą tak duże, że nie znajdą wspólnego rozwiązania. Będą także radzić, jak rozstrzygnąć niewyjaśnione zatargi między opolami. Swoją radą będzie służył im żerca, który niejedno już widział i zna obyczaje przodków.
Tak liczne zgromadzenie przyciąga postaci, które nie codziennie można spotkać. Z różnych stron ściągają także pieśniarze, którzy potrafią opowiedzieć niejedną historię i zaśpiewać niejedną pieśń. Kto wie, kogo jeszcze będzie można spotkać? Jakich rzemieślników, mędrców, muzyków, złodziei, uzdrowicieli i oszustów?

Ponieważ na wiec przybywają przedstawiciele osad położonych w różnych miejscach, każdy przywozi to, co jego ziemia daje najlepsze, licząc na handel i chcąc pochwalić się dobrami, z których słyną ich okolice. Przedstawiciele każdego opola przywiozą ze sobą dobra charakteryzujące ich okolicę. W praktyce te „luksusowe” produkty zostaną dostarczone w pewnej ilości przez organizatorów. Zachęcamy wszystkich gości do tworzenia opisów swoich plemion, które pozwolą na dobór odpowiednich produktów, jednak jeżeli takowe nie zostaną przysłane do początku maja, odgórnie przydzielimy charakterystykę wszystkim ekipom deklarującym przybycie w liczbie powyżej 5 osób. I tak na przykład przedstawiciele opola słynącego z barci otrzymają miód, z żyznych pastwisk produkty mleczne itd. Szczegóły zostaną omówione indywidualnie z poszczególnymi ekipami.

Postaci:

W miejscu, gdzie odbywa się wiec świętego miejsca strzeże Żerca. On też, jako mędrzec i znawca praw i obyczajów ojców poprowadzi obrady Wiecu. Zna się także na leczeniu rozmaitych dolegliwości. Zapewne usłyszał już o wiecu też Znachor, który wędruje po okolicach pomagając chorym i rannym. Wiadomo, że przybywa zawsze gdy zbierają się ludzie.
Zresztą, takie zgromadzenia przyciągają także różne inne ciekawe osobistości – śpiewaków, muzyków, mędrców, oszustów, złodziei, śmiałków poszukujących sławy, wędrowców znających niemal każdą historię, jaka została opowiedziana, któż zgadnie kogo jeszcze? Zachęcamy uczestników do tworzenia i odgrywania ciekawych postaci, tych wymienionych wyżej, ale też innych. Chętnych prosimy o kontakt w celu uzgodnienia szczegółów i dopasowania postaci do scenariusza.

Regulamin

Zasady ogólne:

Wszelkie zdobycze cywilizacyjne (worki foliowe, telefony, aparaty, plastiki, puszki itp.) wykraczające poza wczesne średniowiecze muszą pozostawać w ukryciu. Palenie tytoniu jest dozwolone wyłącznie w miejscach pozostających poza zasięgiem wzroku pozostałych uczestników.

Nie zabraniamy używania alkoholu jednak ze względu na bezpieczeństwo proponujemy ograniczenie spożycia. Proszę pamiętać że część walk może odbywać się również nocą. Organizatorzy mają prawo odsunąć pijaną osobę od uczestnictwa w grze do momentu wytrzeźwienia. Odpowiedzialność za uczestnictwo w walkach osób pod wpływem alkoholu spada na władykę danego obozu.

Każdy z uczestników powinien posiadać własne naczynia i pojemniki/worki lniane na niehistoryczne rzeczy (plecaki, ubrania itp.).

Każdy z uczestników zobowiązany jest do dbania o historyczność w zakresie stroju, uzbrojenia oraz szeroko pojętego ekwipunku. Przedmioty uznawane powszechnie za niehistoryczne będą musiały zostać zdjęte i pozostawione w namiocie.

W przypadku plądrowania obozowiska przeciwnika zabrania się niszczenia dóbr, namiotów, konfiskaty ekwipunku, broni i innych dóbr nieodnawialnych (za dobra odnawialne uznaje się np. drewno na opał, elementy obronne postawione przed obozowiskiem, wodę, jedzenie). Za wszelkie straty odpowiada przywódca obozu najeźdźców.

Wszelkie pożywienie (poza namiotami) musi znajdować się w historycznych pojemnikach dlatego zaleca się zaopatrzenie w jak największą ich ilość.

Istnieje ogólny zakaz posługiwania się aparatami i kamerami. Zdjęcia będą wykonywać osoby do tego wyznaczone.

Ogólny podział uczestników:

Uczestnicy gry zostaną podzieleni na wojów oraz kmieci.

Wojowie - osoby posiadające prawo posiadania i używania broni. Ze względu na posiadane uzbrojenie ochronne dzielą się na ciężkozbrojnych (minimum 2 warstwy ochronne) oraz lekkozbrojnych (1 warstwa ochronna).

Łucznicy – osoby posługujące się w walce łukiem. Aby zostać dopuszczony do uczestnictwa łucznik musi posiadać pacyny, które na miejscu muszą zostać zatwierdzone przez organizatorów oraz (ze względów bezpieczeństwa) hełm i przeszywanicę. Zabrania się strzelania do Kmieci.

Kmiecie - mieszkańcy obozowisk oraz wędrowcy nie przynależący do żadnego z obozowisk. Nie mają prawa używać broni ani atakować, z wyłączeniem skrytobójstwa. Osoby takie mogą brać aktywny udział w grze jako szpiedzy, zdrajcy, złodzieje, oszuści, grajkowie, żebracy, ciury, nosiwody i inni.

Walka i śmierć:

  • Śmiertelne trafienia. Wojowie o lekkim opancerzeniu (jedna warstwa ochronna) otrzymują „śmiertelną ranę” przy pierwszym trafieniu, ci w ciężkim opancerzeniu ( dwa lub więcej warstw ochronnych) przy drugim trafieniu. W przypadku Łuczników i Kmieci „śmiertelne trafienie” ma miejsce gdy Woj podbiegnie do nich krzycząc „Nie żyjesz!” lub (w przypadku Łuczników) zostaną trafieni pacyną.
  • Punktowane są trafienia bronią białą w ramiona powyżej łokci, nogi powyżej kolan, korpus i głowę. Zabronione są sztychy, ciosy w twarz i ciosy od dołu. Punktowane są trafienia pacyną wyłącznie w korpus. Ciosy muszą być czyste, zamachowe i silne.
  • Osoba „śmiertelnie ranna” powinna położyć się na ziemi (lub w przypadku gdy jest to niemożliwe usiąść lub skulić się) i pozostawać w tym samym miejscu przez 15 minut. Dalsze postępowanie zostanie wyjaśnione w następnych punktach.
  • Leczenie śmiertelnych ran. Jeśli osoba „śmiertelnie trafiona” w ciągu 15 minut od otrzymania rany zostanie przeniesiona do żercy lub znachora może (ale nie musi) zostać uleczona, bez straty „życia”. Nie może jednak dotrzeć do nich o własnych siłach – powstanie po otrzymaniu śmiertelnej rany jest równoznaczne ze „śmiercią”. Osoba „śmiertelnie ranna” nie może głośno wzywać pomocy – powinna ograniczyć swoją aktywność do pojękiwania i cichych, krótkich komunikatów.
  • Śmierć. W przypadku śmierci każda „martwa osoba” ma obowiązek udać się na żalnik umiejscowiony w pobliżu gontyny, gdzie musi przeczekać godzinę (od momentu przybycia na miejsce). Po upływie wyznaczonego czasu ktoś z organizatorów informuje „martwych”, że mogą odejść i dalej uczestniczyć w grze.
  • Odradzanie się. Każdy zbrojny (Woj i Łucznik) dysponuje pulą trzech „żyć” na całą imprezę (od piątku do niedzieli). Po ich wykorzystaniu odradza się jako kmieć. Oznacza to, że po trzeciej „śmierci” uczestnik traci prawo do czynnego uczestnictwa w walce.
  • Woj który trafi do niewoli (zarówno obezwładniony na polu walki jak i złapany na przeszpiegach ) musi zostać rozbrojony, jego sprzęt bojowy pozostaje w depozycie.
  • Broń. Dopuszcza się broń jednoręczną i drzewcową, mieszczącą się w granicach wczesnego średniowiecza. Broń musi być tępa, bez zadziorów w dobrym stanie technicznym. Żeleziec włóczni powinien mieć na końcu dospawaną kulkę o średnicy 3 cm, bądź ściętą końcówkę zabezpieczoną kapturem z 5 mm skóry.
  • Pod żadnym pozorem nie wolno używać broni przeciwnika.
  • Pod groźbą usunięcia z gry nie wolno udawać uśmierconego woja.
  • Jeśli armia wtargnie do obozowiska zanim zostanie wszczęty alarm to obozowisko zostaje zdobyte.

    Jeśli armia wtargnie do obozowiska ale strażnicy wypatrzą w tym czasie wroga i ogłoszą alarm to walka musi się odbyć poza terenem obozowiska przed upływem ok.5-10 min - zakładam, że jeśli wojownicy są porozbierani i nieprzygotowani do walki to nawet alarm nie pomógł i zostali pomordowani w piżamach. Do walki poza terenem obozowiska stają ci, którym udało się ubrać przed upływem wymienionych 5-10 minut.

Zgłoszenia i Kontakt

Prosimy o nadsyłanie zgłoszeń do 20 kwietnia
Zgłoszenia powinny zawierać:

  • Listę osób wymienionych z nazwiska, imienia oraz przyjętego w drużynie miana. W przypadku uczestnictwa osób niepełnoletnich proszę również o zaznaczenie tego faktu oraz o informację, kto za nią odpowiada. Należy również zaznaczyć, czy dana osoba będzie uczestniczyła w walce.
    Proszę również o zaznaczenie osoby foto-dokumentującej imprezę - jeśli taka osoba w drużynie będzie pełnić tę funkcję.
  • Ilość namiotów.
  • Przewidywany czas przyjazdu oraz sposób dotarcia.

W celu zrozumienia i wgłębienia się w klimat imprezy zachęcam do zapoznania się z kroniką, która stanowi opis poprzedniej edycji.
Przypominamy, że tegoroczna fabuła nie jest kontynuacją poprzednich edycji.

Kronika:

- Kronika I
- Kronika II
- Kronika III

Kontakt:

Prosimy o w miarę możliwości szybką odpowiedź
W wypadku jakichkolwiek niejasności, wszelkie pytania proszę kierować:

Daniel "Daniło" Szymonowicz, daniel@asfreak.pl 602 277 966

Kontakt: Daniel "Daniło" Szymonowicz, telefon: 602 277 966, e-mail: daniel@asfreak.pl

www.rarog.fsi.pl