RARP– 1 doroczny larp rarożny

Mam zaszczyt zaprosić Was w imieniu Bojowej Czeredy Rarog na grę terenową osadzoną w realiach wczesnego średniowiecza typu LARP. Gra odbędzie się w dniach 14-17 sierpnia koło miejscowości Jaworzno-Szczakowa nad rzeką Sztoła w gminie Sławków.

Wprowadzenie
"Tobie którego polecenia dane mi było spisać dzieje Lędziców. Zamieszkałych nad rzeką Sztoła i z twojej łaski zawrzeć tę historię w księgi. Tobie kniaziu Daniło Łysy chciałem złożyć podziękowanie i życzyć aby ci się wiodło. Także ja Gorzesław prośbę przekładam koronną, wejrzyj swoim łaskawym okiem com tu spisał i uzupełnij swoją wiedzą, gdyż z racji swojej niedokładności mogłem o niektórych wydarzeniach zapomnieć. W roku 6491 [983] dane było ruskiemu Kniaziowi Włodzimirowi Wielkiemu odznaczającemu się wielką mądrością męstwem pokonać polskiego księcia na Wiślicy siedzącego. Zajął on ziemie Czerwieńsk i zamieszkujące je plemiona Lędzian zmusił do płacenia trybutu Przebywając wtedy w grodzie Czerwieńsk dowiedziałem się od wiarygodnych świadków ,że mężczyzn tamtejszych zabrała wojna ,a zarazy i głód zmusiły ludność do opuszczenia rodzimych miejscowości i wyruszenia na zachód w poszukiwaniu pożywienia. Ludność tamtejsza twierdziła ,że jest to kara zsyłana przez Bogów. Znaków doszukiwali się wśród pustoszonych całe domostwa wichur jak i szalejących straszliwych burz. Żercy tamtejsi ,z którymi dane było mi rozmawiać, opowiadali ,że Bogi swarzą się o czczenie Jezu Chrysta i ogłaszanie go jednym z ważniejszych Bogów. Ponieważ mam mówić o Lędzicach i wydarzeniach u źródeł Sztoły muszę zostawić sprawy boskie innym i zając się najważniejszym w tym momencie problemem następnych wzmianek. O czasie przybycia jednego z szczepów plemienia Lędzian dowiedziałem się z opowieści tamtejszej ludności która twierdziła że „było to w 3 wiosny po tym jak Bolesław Mieszkowic zasiadł na grodzie Kraka” co oznacza rok 6499 [991]. osiedlili się oni nad rzeką Sztoła która swoje źródła jak i nazwę bierze od Olkuskich sztolni. Mogę jednie przypuszczać ,że wędrowali oni wzdłuż Wisły przez tutejsze lasy ,aż dotarli do Przemszy. Przemieszczając się w górę rzeki zapewne dotarli do kolejnej odnogi. Gdyż zaledwie 2 stajania od miejsca gdzie się osiedlili Sztoła wpada do Przemszy. Stare prawa mówią że nie należy stawiać domów i żadnych innych budowli od czasu Dziadów aż po zapłodnienie Mokoszy. By potwierdzić tą prawdę podam znany mi przykład. Pewien człowiek imieniem Sobiesław zamieszkujący wieś Grotniki postawił swoje domostwo po pierwszym Jesiennym śniegu gdyż spieszno mu był zacząć życie w własnym gospodarstwie. Nie przestrzegając obyczajów obraził swoim postępowaniem Bogów i w dwa lata później spotkała go kara. Cały jego dom spłonął wraz z dwójką dzieci. Wtedy żona wśród wyrzekań że stało się to z jego pochopności tak doń przemówiła „Czyż nie mówiłam ci przedtem ,byś tego nie czynił? Oto Bogowie gniew swój nam okazali i żądają od ciebie surowo byś tak więcej nie postępował. Lecz ponieważ każdy człowiek z swej natury bardziej skłony jest do pochopności niż do wytrwania, przeto lud Lędziców mimo przestróg starców złożył i zbudował swe domostwa w szczodre wieczory. I jak w powyższym przykładzie spotkała ich kara. Zamieszkujące nieopodal Śląskie plemię Sztolan już wczesną wiosną tego roku pobiło ich zmuszając do płacenia co rocznego trybutu w wyznaczonym terminie żniw. Mimo wielu prób zrzucenia tej zwierzchności przez obranego wodza Lędziców nie udało się niczego dokonać a powtarzające się ciągle zatargi potęgowały nienawiść między sąsiadami. Zasiadający tymczasem Książe w grodzie Kraka, odbywający urzędowy objazd Wiślicy dowiedział się o walkach toczonych nad Sztołą między tymi ludami. Z racji uznawania się za zwierzchnika tych ludzi, jak i z mocy prawa postanowił rozwiązać ten dręczący go problem. Będąc zarazem zwolennikiem religi Jezu Chrysta kazał swoim kapłanom chrzcić tamtejszą ludność. Posłował do przywódców plemion kniaź Miłomir by przekazać im warunki potężnego Bolesława. Ponieważ Bolesław odziedziczył po ojcu wszystkie jego przymioty nie odpuścił sobie sprawy Lędzian. Będąc tak samo ambitnym jak i cierpliwym w sowoich dążeniach odzwierciedlał także ojca w padaniu w gniew jeżeli ktoś dopuścił się zdrady przeciwko niemu. Dlatego gdy usłyszał że Sztolanie obili kijami Miłomira, będącego tam samoczwart. W przypływie złości wysłał nad Sztołę swoich dziesiętnikowi by rozwiązali te sprawę mieczem. Co się jednak Lędzian tyczy postanowili oni porozumieć się z wojami Bolesława twierdząc, że lepszy silny władca daleko, niż zwierzchność bliskiego sąsiada, który w wypadku zagrożenia pewnikiem ich ostawi a i jeszcze wykorzysta do swoich celów. Z racji tej wódz Lędzian postanowił zawrzeć przymierze z ludźmi Bolesława. Postanowili je przypieczętować ślubem zgodnie z starym słowiańskim zwyczajem […] „

Podstawowe informacje
RPG - role playing game inaczej gra fabularna. Gracze wcielają się w postaci, których cechy psychofizyczne są określne za pomocą pewych wartości, zapisanych na tzw. kartach postaci. Na karcie zaznaczone są również posiadane przez postać umiejętności, ekwipunek, itp. Zadanie graczy polega na ODGRYWANIU swojej roli i uczestnictwie w pewnym wątku, rozwijanym przez tzw. Mistrza Gry. Wszelkie akcje podejmowane przez uczestników są zazwyczaj testowane za pomocą rzutów kostek.

LARP - live action role play. Karty postaci z współczynnikami zastępuje żywa osoba - jej inteligencja, spryt, siła... Postaci uczestniczące w grze zostają wplecione w pewne wydarzenia, odgrywając swoje role uczestniczą w rozwoju całej sytuacji. LARP zazwyczaj ogranicza się czasowo (np. 6-22) i terenowo. Część uczestników otrzymuje na wstępie ważną wiedzę niedostępną innym, pewne zadanie do wykonania, itp...

Gra toczyć się będzie od piątkowego rana aż po sobotni zmierzch. Radzimy i namawiamy do przybycia już w czwartek, tak by grę można było rozpocząć jak najwcześniej.

Uczestnicy zostaną podzieleni między 3 plemiona: Lędzian, Sztolan (Ślężan) oraz Wiślan. Każde z plemion będzie posiadać osobne miejsce obozowania a zarazem rozpoczęcia gry. Celem gry oprócz wspólnej zabawy jest sprawdzenie zdolności taktycznych, bojowych oraz dyplomatycznych. Część osób otrzyma specjalne role wiążące się z pewną wiedzą niedostępną innym uczestnikom a mogącą znacząco wpłynąć na rozwój sytuacji.

Ponieważ nasza impreza jest całkowicie niekomercyjna, zapewniamy minimum wyżywienia (kasza + warzywa) oraz wody pitnej. Radzimy zaopatrzyć się we wszelkie dobra wcześniej gdyż transport i możliwości zakupów będą mocno ograniczone.

REGULAMIN

Zasady ogólne
Wszelkie zdobycze cywilizacyjne (worki foliowe, telefony, aparaty, plastiki, puszki itp.) wykraczające poza wczesne średniowiecze muszą pozostawać w ukryciu. Dotyczy to również palenia papierosów.

Nie zabraniamy używania alkoholu jednak ze względu na bezpieczeństwo proponujemy ograniczenie spożycia. Proszę pamiętać że część walk może odbywać się również nocą. Zdusze opiekuńcze mają prawo odsunąć pijaną osobę od uczestnictwa w grze do momentu wytrzeźwienia. Odpowiedzialność za uczestnictwo w walkach osób pod wpływem alkoholu spada na szefa danego obozu.

Każdy z uczestników powinien posiadać własne naczynia.

Każdy z uczestników zobowiązany jest do dbania o historyczność w zakresie stroju, uzbrojenia oraz szeroko pojętego ekwipunku.

W przypadku plądrowania obozowiska przeciwnika zabrania się niszczenia dóbr, namiotów, konfiskaty dóbr nieodnawialnych (za dobra odnawialne uznaje się np. drewno na opał, elementy obronne postawione przed obozowiskiem, wodę przemysłową – rzeczną), ekwipunku i broni. Za wszelkie straty odpowiada szef drużyny najeźdźców.

Ogólny podział uczestników
Uczestnicy gry zostaną podzieleni na wojów oraz kmieci. Oprócz tego w grze biorą udział Bohaterowie Niezależni oraz Zdusze Opiekuńcze.

Wojowie – osoby posiadające prawo posiadania i używania broni, Ze względu na posiadane uzbrojenie ochronne dzielą się na ciężkozbrojnych (minimum 2 warstwy ochronne) oraz lekkozbrojnych (1 warstwa ochronna).

Kmiecie – mieszkańcy obozowisk. Nie mają prawa używać broni ani atakować.

Bohaterowie Niezależni – osoby posiadające specjalne role, zdolności oraz wiedzę. Wszyscy Bohaterowie Niezależni wywodzą się z grupy Organizatorów.

Zdusze Opiekuńcze – osoby, których naczelnym zadaniem jest sprawowanie opieki nad prawidłowym przebiegiem gry, tłumaczące zjawiska (postaci, działanie przedmiotów oraz sytuacje) wykraczające poza racjonalne myślenie a mieszczące się w kategoriach wiary czy zabobonu. Nie ingerują oni bezpośrednio w grę, nie mają prawa i obowiązku dzielić się swoją wiedzą. Ich obecność winna być ignorowana zaś ich zachowanie a w pełni neutralne. Zdusze Opiekuńcze dzielą się na dwa rodzaje: stacjonarne, pozostające w obozie oraz mobilne, przemieszczające się z głównymi siłami zbrojnymi.

Zdrajcy i szpiedzy - Nie narzucamy tych ról odgórnie. Liczymy na waszą pomysłowość i kreatywność. Być może komuś nie spodoba się polityka swego wodza i zechce namieszać mu w szykach...

Walka i śmierć
1.Strata życia zależy od ilości trafień. Wojowie o lekkim opancerzeniu (jedno opancerzenie ochronne) giną przy pierwszym trafieniu. Natomiast wojowie o ciężkim opancerzeniu ( dwa lub więcej warstw ochronnych) giną przy drugim trafieniu. Uwaga! Ranny ciężko zbrojny po skończonej walce może uleczyć swoje rany (może z powrotem przyjąć dwa trafienia)

2. W przypadku śmierci „martwa osoba” ma obowiązek udać się do swojego obozu, zameldować się opiekunowi obozu (Zdusz Opiekuńczy), złożyć swój sprzęt bojowy w depozyt i przez godzinę nie może opuszczać obozu. Taka osoba będzie traktowana jako mieszkaniec wioski – kmieć.

3.Punktowane ciosy od łokci i kolan w górę. Bez ciosów na twarz i ciosów od dołu. Ciosy muszą być czyste, zamachowe i silne.

4.Dopuszcza się broń jednoręczną i drzewcową, mieszczącą się w granicach wczesnego średniowiecza. Broń musi być tępa, bez zadziorów w dobrym stanie technicznym. Żeleziec włóczni powinien mieć na końcu dospawaną kulkę o średnicy 3 cm, bądź z ściętą końcówką zabezpieczoną kapturem z 5 mm skóry.

5.Woj który trafi do niewoli (zarówno obezwładniony na polu walki jak i złapany na przeszpiegach ) musi zostać rozbrojony, jego sprzęt bojowy pozostaje w depozycie.

6.Pod żadnym pozorem nie wolno używać broni przeciwnika.

7. Uśmiercony wojownik wraca do obozowiska ze ściągniętym hełmem oraz schowanym orężem. Zaleca się informowanie o swoim stanie innych uczestników gry hasłem „Idzie śmierć!”

8. Pod groźbą usunięcia z gry nie wolno udawać uśmierconego woja.

Zasady dla niewalczących – kmieci
1. Kmieć nie może używać broni, nie może atakować, broni się natomiast w granicach rozsądku – mając na uwadze fakt iż nie może on/ona ranić ani zabić przeciwnika. Zalecaną taktyką jest ucieczka.

2.Kmiecie nie mogą także zginąć (na w/w zasadach) jednak mogą zostać wzięte do niewoli.

3.Osoby takie mogą brać aktywny udział w grze jako szpiedzy, zdrajcy, oszuści, grajkowie, żebracy, ciury, nosiwody i inni.

4.Jeżeli w wyniku śmierci „martwy woj” staje się mieszkańcem wioski, nie może on opuszczać wioski przez 1h.

Bohaterowie Niezależni i Zdusze
1. Jeśli zasady nie mówią inaczej Bohaterowie Niezależni mogą być brani do niewoli, mogą również zginąć na zasadach ogólnych.

2. Zdusze Opiekuńcze nie mogą być brane do niewoli ani ginąć.

Zgłoszenia i Kontakt
Zgłoszenia powinny zawierać:
1. listę osób wymienionych z nazwiska, imienia oraz przyjętego w drużynie miana. W przypadku uczestnictwa osób niepełnoletnich proszę również o zaznaczenie tego faktu oraz informację kto odpowiada za taką osobę. Należy również zaznaczyć czy dana osoba będzie uczestniczyła w walce.

2. Ilość namiotów.

3. Przewidywany czas przyjazdu oraz sposób dotarcia.

4. W przypadku chęci podjęcia roli (dostępne role na końcu tekstu) proszę o informację kto podejmuje się tego zadania oraz dane kontaktowe takiej osoby.

Podział ról nastąpi 10 sierpnia, po tym terminie nastąpi też rozesłanie dalszych wytycznych.

Dojazd
Jadąc pociągiem należy wysiąść na stacji Jaworzno-Szczakowa. Punkt meldunkowy znajduje się pod adresem ul.Zarzeczna 2. Jest to dom z którego będziemy transportować ludzi na miejsce gry, można tu również zostawić bezpiecznie samochód.
Mapa dojazdu

Wszelkie pytania proszę kierować:
Daniel „Daniło” Szymonowicz, danny@qznia.fsi.pl, 602 277 966
Konrad „Gosław” Lewek, guciszon@op.pl, 600 952 636


Dostępne role:
wojewodzic Wiślan
włodyka Sztolan
włodyka Lędzian
córa lędziańskiego włodyki
lędziański piastun.

Liczymy również na waszą kreatywność: jeśli macie jakiś pomysł na rolę lub wątek – podzielcie się z nami.